سلام به صفحه جشنواره عروسک‌های محلی خراسان شمالی خوش آمدید.

ما می‌خواهیم با همراهی همه شما عروسک‌هایی را دوباره بسازیم که یادآور باورها، رسوم و شیوه‌های اصیل زندگی مردمان روستاها باشد، داستان‌ زندگی و آرزوهای آن‌ها را با خود به همراه داشته باشد و روایت‌گر غم و شادی و خوشی و ناخوشی مردمان روستا باشد.

در این مسیر مادران و مادربزرگ‌‌‌ها بهترین راهنمایان هستند. از آن‌ها بخواهید با یادآوری خاطرات خوش کودکی خود و مادران و مادربزرگ‌هایشان عروسک‌هایی بسازند که رنگ و بوی گذشته‌ها و اصالت‌ها را دارند.

برای ساخت عروسک‌هایی که معیارهای شرکت در جشنواره را داشته باشند موارد زیر را به دقت مطالعه و در ساخت عروسک‌ها آن‌ها را رعایت کنید.

موضوع جشنواره:

احیا و باز تولید عروسک‌های محلی با هدف معرفی فرهنگ غنی منطقه (لباس‌های محلی، شعرها، لالایی‌ها، خاطرات، بازی‌های محلی، شیوه‌های معیشت مثل دامداری، کشاورزی، تولید صنایع دستی، پخت نان، طبخ غذای محلی، شیرینی محلی و…).

از آن‌جا که مادربزرگ‌ها گنجینه‌های زنده و ارزشمندی از فرهنگ‌ هر منطقه هستند و باورها، رسوم و شیوه‌های گذشته معیشت در تجربه زیسته آن‌ها زنده است، از شما می‌خواهیم حتما و حتما آن‌ها را در ساخت عروسک‌ها همراه کنید تا شانس‌ بیشتری برای رسیدن به سرچشمه‌های اصالت در عروسک دست‌ساز شما وجود داشته باشد.

ویژگی‌های عروسک‌ها:

  • مواد و مصالح به کار گرفته شده در عروسک‌ها پشم گوسفند، پارچه و سایر مواد طبیعی باشد.
  • از مواد غیرطبیعی و پلاستیک در ساخت عروسک‌ها به هیچ عنوان استفاده نشود.
  • لباس‌ عروسک‌ها تمیز و مرتب باشد و چهره آن‌ها زیبا و ساده و خندان باشد (جای چشم و ابرو و دهان درست قرار بگیرد)، موی آنها با موی بز یا پشم گوسفند باشد و همه اجزا با نخ و سوزن دوخته شوند.

** این عروسک‌‌های پارچه‌ای هنر دست هستند ولی کاردستی نیستند، بنابراین از سازندگان عزیز خواهشمندیم وقت کافی برای ساخت این عروسک ها بگذارند و تا حد امکان آنها را بدون نقص و با حوصله و تمیز و مرتب بسازند.

  • می‌توانید عروسک‌ها را به صورت موضوعی کار کنید مثلا اعضای خانواده (زن، مرد، کودک دختر، کودک پسر، نوزاد قنداقی در گهواره و…).
  • داستان عروسک‌ها بسیار مهم است؛ این داستان‌ها می‌تواند شامل آرزوهای سازنده آن باشد (ویژگی‌های همسر آینده، شغل آینده، تحصیل و…) یا شرایط موجود سازنده (مثل حرفه کنونی، تعداد فرزند، آرزو برای فرزندان و… یا شعرها و لالایی‌های بومی منطقه یا حتی بخش‌هایی از تعزیه‌خوانی). مهمترین داستان‌ها آنهایی است که به باورها، عقاید و داستان‌های گذشته منطقه بر می‌گردد و در حافظه مردم بومی و به ویژه ریش‌سفیدان و بزرگترها هنوز به یاد مانده است.

توجه مهم: داستان‌‌ها بر روی تکه‌ای پارچه سفید و تمیز نوشته شود و به عروسک وصل شود. دور پارچه ریش ریش و نامرتب نباشد.

  • عروسک حتما شناسنامه داشته باشد. شناسنامه شامل نام و نام خانوادگی سازنده، نام روستا و شماره تماس سازنده می‌باشد.
  • عروسک‌ها سنگین و بزرگ نباشد تا حمل و نقل آن آسان باشد. (طول عروسک بیشتر از ۳۵ سانت نباشد.) 

**می‌توان از افراد آگاه و اهل مطالعه منطقه مشورت گرفت تا بتوان بررسی کرد که آیا در گذشته عروسک‌سازی در منطقه وجود داشته یا نه و اینکه عروسک‌های قدیمی منطقه چه ویژگی‌هایی داشته است.

**کسانی‌ که کمک می‌کنند تا دیگران عروسک‌هایشان را باز‌آفرینی کنند، علاوه بر امتیاز عروسک خودشان، به تعداد عروسک‌های باز آفرینی شده به کمک آنها، امتیاز ویژه می‌گیرند.

**اشیاء و متعلقات مربوط به عروسک‌ها مانند بقچه، اسباب بازی‌های قدیمی دستی، گاری و … هم در جشنواره داوری خواهد شد. 

  • مهلت ارسال آثار: ۵ آبان ماه  ۱۳۹۸
  • محل ارسال و دریافت آثار در بجنورد:
    میدان فردوسی، خیابان رضا امامی نرسیده به چهارراه امیریه، خانه فرهنگ . ۰۵۸ – ۳۲۲۲۱۵۵۲
  • ساعات دریافت آثار در بجنورد:
    ۸ صبح الی ۱۳ ظهر خانم بیدکی
    ۱۶:۳۰ های ۱۹:۳۰ عصر خانم احمدی
  • محل ارسال و دریافت آثار در اسفراین:
    اسفراین، انتهای خیابان اسفراینی، بالاتر از میدان حافظ، کوی نشاط، کوچه امیدی، منزل حاج صفرعلی امیدی یا خانه سنتی مهدی امیدی، وارگه امیدیه.
  • زمان برگزاری: ۹ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۵ الی ۱۹
  • مکان برگزاری: اسفراین اقامتگاه وارگه امیدیه

برگزار کنندگان:

  • موسسه آوای طبیعت پایدار
  • پروژه بقچه ایرانی
  • اقامتگاه بوم‌گردی وارگه امیدیه

 

** عروسک‌هایی که برای جشنواره ارسال می‌شوند نزد تیم بقچه ایرانی به امانت باقی خواهند ماند. این عروسک‌ها با توجه به اینکه نمونه‌‌های اولیه از عروسک‌های ساخته شده در استان خراسان شمالی هستند، در صورتی که جریان عروسک‌سازی استان به مسیر خود ادامه دهد و مکانی به عنوان موزه عروسک‌ها به همت مردم و مسئولین استان شکل بگیرد، به این موزه منتقل خواهند شد. این تجربه پیش ازین در استان خراسان جنوبی، هرمزگان و چندین استان دیگر نیز محقق شده است.
برای آشنایی با این تجارب میتوانید در اینستاگرام به صفحات زیر مراجعه کنید:

@dotuk_doll_museum
@afsaneh.ehsani
@boghcheirani
@persian_local_dolls

عروسک‌هایی که از معیارهای اصالت و هویت برخوردار باشند، برای قرار گرفتن در مسیر ثبت ملی راهنمایی‌ خواهند شد. **